Voorbereiden op de doorstroomtoets? Zo doe je dat!

Gepubliceerd op: 26 januari 2023

Waar de meesten van ons de eindtoets hebben gedaan als afsluiting van de basisschool, maken kinderen binnenkort de doorstroomtoets. Dat klinkt natuurlijk als een enorme verandering. Dit valt echter heel erg mee. De naam verandert wel, maar de inhoud van de toets blijft vergelijkbaar met de eindtoets zoals we die gewend zijn. Hoe bereid je je kind eigenlijk voor op deze doorstroomtoets? In dit artikel ontdek je waarom de naam van deze toets is veranderd en hoe je je kind er het beste op kunt voorbereiden.

Waarom deze naamsverandering?

De reden van deze naamsverandering, is het feit dat deze toets aan het begin staat van een nieuwe periode van ontwikkeling en niet zo zeer aan het einde van een ontwikkeling. Met deze toets sluit je weliswaar de basisschoolperiode af, maar het gaat er vooral om dat je na deze toets weet wat je daarna gaat doen. De start van het nieuwe is hierin veel belangrijker dan de afsluiting van het oude.

Hoe bereid je je voor op de doorstroomtoets?

Er zijn meerdere manieren om je voor te bereiden op de doorstroomtoets. In dit deel zetten we ze voor je op een rij.

Tekstbegrip

Veel kinderen hebben moeite met tekstbegrip. Je kunt je kind hierop voorbereiden door te oefenen met het opsommen van de belangrijkste informatie uit teksten. Hierbij kan het bijvoorbeeld helpen om belangrijke stukken informatie te onderstrepen. Dit creëert rust en overzicht waardoor het algemene begrip van de tekst verbeterd.

Redactiesommen

Ook bij de redactiesommen worden ieder jaar veel fouten gemaakt. Vaak komt dit doordat redactiesommen behoorlijk veel geduld vergen. Zeker in het geval van een toets als de doorstroomtoets is de druk groter dan normaal. Hierdoor zijn kinderen vaak te gehaast. Gelukkig kun je je goed voorbereiden op redactiesommen door middel van verschillende oefeningen. Zo zijn er bijvoorbeeld oefenbladen te downloaden voor redactiesommen groep 7 en redactiesommen groep 8

Rekenen

Tot slot is ook rekenen voor veel kinderen lastig. Zéker in het geval van verhaalsommen. Je kan je hierop voorbereiden door aan de slag te gaan met werkbladen die je kunt downloaden.

Conclusie

Alhoewel de inhoud van de toets vergelijkbaar blijft, verandert met de naamsverandering wel de benadering van deze toets. Het wordt nu meer gezien als het begin van iets nieuws. Door aan de slag te gaan met oefenbladen kun je je kind goed voorbereiden.

Meer lezen?