5 dingen die kinderen leren van bouwspeelgoed zoals Lego en Duplo

Gepubliceerd op: 9 juli 2024

Kinderen zijn nieuwsgierige wezens die de wereld om hen heen willen ontdekken. Bouwspeelgoed zoals Lego en Duplo biedt hen een uitstekende gelegenheid om te leren en te groeien terwijl ze plezier hebben. Maar wist je dat deze kleurrijke stenen veel meer doen dan alleen vermaken? Ze spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van verschillende vaardigheden bij kinderen. In dit artikel duiken we dieper in op vijf belangrijke dingen die kinderen leren van bouwspeelgoed zoals Lego en Duplo.

Wat is bouwspeelgoed?

Bouwspeelgoed bestaat uit onderdelen die kinderen kunnen gebruiken om structuren en objecten te bouwen. Deze onderdelen kunnen eenvoudig zijn, zoals blokken, of complexer, zoals tandwielen en mechanische onderdelen. De bekendste merken zijn Lego en Duplo, die elk hun eigen unieke kenmerken en voordelen bieden.

Populaire merken: Lego en Duplo

Lego en Duplo zijn twee van de meest geliefde merken bouwspeelgoed. Lego richt zich op oudere kinderen en volwassenen met zijn kleinere, gedetailleerdere stukken, terwijl Duplo speciaal is ontworpen voor jongere kinderen met grotere, veiligere blokken. Beide merken stimuleren de creativiteit en leerervaring op hun eigen manier. Op Uniblocks.nl vind je een breed assortiment Duplo en Lego speelgoed. Daarnaast vind je in hun webshop nog goedkopere merken bouwspeelgoed voor kinderen.

1. Ontwikkeling van fijne motoriek

Fijne motoriek is essentieel voor dagelijkse taken zoals schrijven, knopen dichtmaken en eten met bestek. Het ontwikkelen van deze vaardigheden begint al op jonge leeftijd en bouwspeelgoed kan hierbij een grote rol spelen. Door het plaatsen van kleine blokjes op elkaar moeten kinderen precieze bewegingen maken en hun hand-oog coördinatie verbeteren. Dit oefenen helpt hen hun fijne motoriek te ontwikkelen op een leuke en interactieve manier.

2. Creativiteit en verbeeldingskracht

Creativiteit is een waardevolle vaardigheid die kinderen helpt problemen op te lossen en nieuwe ideeën te genereren. Bouwspeelgoed moedigt kinderen aan om hun verbeeldingskracht te gebruiken en hun eigen creaties te maken. Met Lego en Duplo hebben kinderen de vrijheid om te bouwen wat ze willen, van kastelen tot ruimteschepen. Met LEGO bouwplaten als basis kunnen ze urenlang spelenderwijs bouwen. Deze vrijheid stimuleert hen om out-of-the-box te denken en hun creatieve potentieel volledig te benutten.

3. Probleemoplossend vermogen

Probleemoplossend vermogen is een essentiële levensvaardigheid. Wanneer kinderen met bouwspeelgoed spelen, komen ze vaak uitdagingen tegen die ze moeten overwinnen, zoals het vinden van de juiste stukken of het bedenken hoe ze een structuur stabiel kunnen maken.

4. Samenwerking en sociale vaardigheden

Bouwspeelgoed biedt een geweldige gelegenheid voor kinderen om samen te spelen en te leren delen. Het bouwen van een project samen met vrienden of familieleden bevordert teamwork en samenwerking. Tijdens het spelen moeten kinderen communiceren, onderhandelen en hun ideeën delen. Dit verbetert hun verbale vaardigheden en helpt hen beter te begrijpen hoe ze effectief kunnen samenwerken met anderen.

5. Ruimtelijk inzicht en wiskundige vaardigheden

Bouwspeelgoed helpt kinderen om ruimtelijk inzicht te ontwikkelen. Ze leren hoe verschillende vormen en maten in elkaar passen en hoe ze 3D-structuren kunnen maken. Lego en Duplo kunnen ook basisprincipes van wiskunde bijbrengen, zoals tellen, symmetrie en geometrie. Door te bouwen leren kinderen onbewust over deze concepten, wat hun schoolprestaties ten goede kan komen.

Meer lezen?